2013. júl. 19.

A metroszexualitás, avagy hogyan veszítsük el a Férfit egy évszázad alatt?

Charles Bartholomew alias Chuck Bass



Ajánlom a férfi nem fő kritikusának és egyben húgomnak, Annának.



Kiemelt naptári bejegyzések: fodrász, manikűrös, kozmetikus, kávé, céges megbeszélés, ruhavásárló-körút, szolárium, konditerem, drogéria – bevásárlólista: ránctalanító és hidratáló krém, púder, alapozó, parfüm, szemöldökcsipesz.


Az elegáns, barna, csokoládé illatot árasztó naptár ezúttal nem a modern női táska rejtekéből került elő. Ehelyett egy kevésbé kaotikus, gazdájával remek összhangban álló, divatos aktatáska büszke lakója, melyet egy selymes tapintású férfikéz lóbál irodától irodáig. Sikeres üzletember lévén ad a megjelenésére – az első benyomás az üzletben általában az utolsó is. Helyet foglal a következő iroda újabb bőrfotelében, keresztbetett lábai jó rálátást biztosítanak újonnan vásárolt, fényes lakkcipőjére. A mosodából frissen hozatott világosszürke öltönyről egy láthatatlan pihét talál finoman lesöpörni, majd bájosan rámosolyog ügyfelére.
Monsieur Longevity - férfikozmetikumok

A fent szemléletesen körülírt férfi képe híven megtestesíti korunk új férfitípusát, mondhatni mutációját: a metroszexuális férfit. Ő nem összetévesztendő homoszexuális társaival, ám viselkedésében igencsak megközelíti őket. Maga a szó a latin „metropolis” kifejezésből ered, ami „nagyvárost” jelent, tehát egy olyan nagyvárosi férfit jelöl, aki általában szingli, de ért a nőkhöz. Ez abból adódik, hogy az utóbbi évtizedekben sikerült tökélyre fejlesztenie a női viselkedés alapjait, így egy masculin-feminin egyveleget kaptunk. Melyik nőt nem vonzza, ha a férfi beszéli a nyelvét, megérti a problémáit, valamint vallásaként elsajátítja az örökérvényű mondást, miszerint „a szépségért meg kell szenvedni”? A metroszexualitás a nők könnyebb „becserkészésének” eszközévé vált, ám a kiváltó ok korántsem ebben keresendő – mégsem kell messzire mennünk.

A nők emancipációja rengeteg következményt vont maga után az élet minden területén. Társadalmi szempontból azonban a változások a kevés pozitív mellett számos negatív képet sorakoztatnak fel. A nő büszkeségének megszerzése és kinyilvánításakor önző módon csakis magára gondolt. Küzdelmei egy évezredeken át funkcionáló, stabil társadalmat döntöttek a porba, megbontva a hagyományos női-férfi társadalmi szerepköröket. A haladás következményeképp létrejött két, fizikailag különböző, ám viselkedésében és pszichikailag majdhogynem teljesen ugyanolyan emberi faj. Hogy miért volt erre szükség? A nő újraértelmezte saját szerepkörét, jogilag a férfival egyenlővé tette magát, dolgozni kezdett – tehát önállóvá vált. Ilyen drasztikus változás esetén elengedhetetlen, hogy a másik fél is szokatlan jelenségeket kezdjen produkálni, aki ez esetben a férfi: mivel a nőnek úgymond többé nincs rá szüksége (nem függ tőle anyagilag, így primitív felfogás szerint érzelmileg sem), feleslegesnek érzi magát, hiszen megfosztották fő feladatától, a család védelmezésétől. Ha nincs család, kit is kellene védelmezni? Lassan feledésbe merült az erős, szilárd, könnyeket nem ismerő férfi képe, hogy új stratégiát fejlesszenek ki a nő magukhoz édesgetésére: újfent együttérzők, megértőek, türelmesek, és ami a legfontosabb: függetlenek, ezáltal megadhatják a nőnek is kívánt függetlenségét, amit a tartós kapcsolat, pláne a család, mint tudjuk, végérvényesen felszámolna – ez pedig rendkívül sajnálatos lenne. Az emberi fajért nem érdemes aggódni, hiszen arab és afrikai barátaink buzgón gondoskodnak utánpótlásról.

A két nem átalakulását követő harmónia azonban csupán látszólagos. A modern társadalmakban általános anómia uralkodik. A jelenségre Durkheim világított rá, aki szerint a növekvő deviáns viselkedést – főként az öngyilkosságok számának hirtelen növekedését – a régi társadalmi normák gyengülése, de az azokat felváltó újak még nem elég szilárd uralma váltja ki. Ez esetben a régi és új női és férfi társadalmi szerepkörök együttes jelenléte okozza az általános felfordulást. A két nem nincs tisztában azzal, mit vár valójában a másiktól. Az emancipálódott nőtársadalom ugyan többé-kevésbé kivívta magának az egyenlőséget, jellemén, pszichológiai térképén azonban nem sok változás esett: ugyanúgy vágyik a férfi védelmére, mint egykor. Ezt azonban mégsem vallhatja be, hiszen a társadalomban véres verítékkel megszerzett presztízse hirtelen hanyatlani kezdene, a férfi pedig megint elhatalmasodna felette. Az ördögi kört elhagyni képtelen, ez pedig az esetek többségében depresszióhoz vezet.

Kedves Hölgyek, emancipációtok terméke az egyenlőségen és az elismerésen túl a metroszexuális, „bunkó, nyámnyila férfi”. Bunkónak titulálod a férfit, aki nem enged előre az ajtónál, nem veszi fel az elejtett tollad, a szavadba vág, nem fizeti ki a vacsorád; nyámnyilának azt, aki elvárja, hogy te udvarolj neki. Azt hitted, kompromisszumok nélkül győztél, mégis elvesztettél valamit: azt, aki igazán nővé tett.


Tudtad?
  • Közel két évtizede, 1994-ben nevezték nevén először a metroszexualitást. A kifejezés Mark Simpson brit újságíróhoz köthető, aki az Independent újság hasábjain foglalkozott a témával.
  • A jelenség ellentétét a retroszexuális férfiak képviselik, akik igyekeznek megőrizni a férfiasság tradicionális képét, értékeit, nem járnak sem manikűröshöz, sem szoláriumba, ennek ellenére gondosan ápolt külsővel büszkélkedhetnek.
  • Az überszexuális férfiak retro- és metroszexuális társaik jellemzőit ötvözték: minél kevesebb érzelemmel viseltetnek a kapcsolatok iránt, tehát a szexualizált társadalom hívei. Ennek ellenére a hagyományos férfiképet képviselik: igyekeznek megőrizni a büszkeségüket, ezáltal munka- és pénzközpontúvá válnak, erősek és általában agresszív viselkedésűek.
  • A neoszexuális férfiak szintén a hagyományőrzésre alapoznak, azonban különös gondot fordítanak a külsejükre.
  • A metroszexualitás megtestesítője: David Beckham.
  • Hollywood-i metroszexuálisok: Orlando Bloom, Zac Efron, Brad Pitt, Johnny Depp, Tom Cruise, Hugh Jackman, Ryan Reynolds, Ashton Kutcher és Jake Gyllenhaal.

  • David Beckham


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése