Irodalmi mű vagy történelmi alkotás?
Pusztán hazugságok tömkelege lenne vagy örök igazságok őrzője? Immár két
évezrede vitatkozunk, a barátok ellenségekké válnak miatta, miközben a Biblia
egyre újabb és újabb titkokat tár fel. Több ezer éves jóslatok, amik most, az
utóbbi évtizedekben kezdtek valóra válni. Mindez pedig nem csupán véletlen.
A
világon mindössze egyetlenegy nép van a Földön, aminek ismerjük a múltját, a
jelenét és a jövőjét. Egy nép, ami a csoda folytán született, a csoda által
növekedett és ugyancsak a csoda által tartatott meg. A zsidók évezredeken át
tartó fejlődésének, virágzásának, hányattatásának, majd újraegyesülésének okai
nem a véletlenben keresendők, hanem előre megírt próféciákban, amiket a
Bibliában találunk meg.
Egyes
vallások hajlamosak a Biblia igéit átvitt értelemben érteni, metaforákként
kezelni, de most már ideje kinyitni a szemünket és meglátni, hogy a Szentírás
jó része egyenesen a szemünk elé tárja az igazságot, a jövőt, és nem kell
állandóan a sorok között olvasnunk. Ugyanez értendő a zsidó népre nézve is. Az
ő létük bizonyság mindenki számára – akik hisznek Istenben, azokat megerősíti,
akik pedig nem, azokat minimum elgondolkozásra készteti.
„Bizonyságul hívom ti ellenetek e mai napon
a mennyet és a földet, hogy elveszvén hamarsággal elvesztek a földről, amelyre
átmentek a Jordánon, hogy bírjátok azt; nem laktok sok ideig azon, hanem
pusztára kipusztultok róla. És az Úr szétszór titeket a népek
közé, és szám szerint kevesen maradtok meg a népek között, akik közé visz
titeket az Úr.” „Szentségednek
városai pusztává lettek, Sion pusztává lőn, Jeruzsálem kietlenné.” (Mózes 5. könyve 4: 26-27, Ézsaiás könyve
64: 9) A zsidó nép diaszpórasorsa kétszer teljesedett be a történelem során:
először a babiloni fogság által, másodszor Kr. u. 70-ben, a római győzelem
után, a 135-140-es szabadságharcot követően, amit a római Hadrianus vert le,
szórattak szét. Nagy részük Európában és Ázsiában telepedett le, megőrizve a
hagyományokat, ezzel vállalva a következményeket, amik üldözésekben,
megvetésben nyilvánultak meg, de néhányan Jeruzsálemben mertek maradni. A rómaiak ezt követően bosszúból Izrael
államát Palesztinává keresztelték, az ott lakó filiszteus népről.
„A fügefáról vegyétek pedig a példát: mikor az ága már zsendül, és
levelet hajt, tudjátok, hogy közel van a nyár: Azonképpen ti
is, mikor mindezeket látjátok, tudjátok meg, hogy közel van, az ajtó előtt. Bizony mondom néktek, el nem múlik ez a nemzetség, mígnem
mindezek meglesznek. Az ég és a föld elmúlnak, de az én
beszédeim semmiképpen el nem múlnak.” (Máté evangéliuma 24: 32-33) A
Bibliában több ízben vehetjük észre, hogy az ige Izraelt fügefához hasonlítja,
mint ahogy itt is ezt teszi. Sejtelmesen utal arra, hogy megpróbálhatjuk
elpusztítani ezt a nemzetséget – mint ahogy azt Hitler is megkísérelte –, de
nem fog sikerülni, mert a történetnek itt nincs vége. A Biblia folytatja a
történet elmondását és megmagyarázását. A „nyár” szó pedig az utolsó időkre és
az apokalipszist követő eseményre utal, a helyreállításra.
Talán
nekünk és nekik is néha az ellenkezője tűnt evidensnek, de „Nem vetette el Isten az ő népét.” (Rómabeliekhez írt levél 11: 2)
Megemlékezett róluk, mert végignézte a szenvedéseiket, amik közel kétezer évig
tartottak. Végül az áldott és sikeres nép – akiket valószínűleg pont ezek miatt
a tulajdonságaik miatt utál az emberiség egy bizonyos rétege – betölteni
látszott az igét. „A Sion felől
kérdezősködnek, arrafelé fordítják orcájokat. Eljőnek és oda adják magokat az
Úrnak örök szövetségre, amely feledhetetlen.” (Jeremiás próféta könyve 50:
5) Így a 19. században megalakult a cionista mozgalom, mely a „Sion” szóból
származik, ami héberül Ciont jelent, ez pedig a zsidók számára szimbolikusan
jelenti Jeruzsálemet és akár magát Izraelt is. A mozgalom főbb területei
Palesztina, Európa és Oroszország voltak, majd a világ többi része is
bekapcsolódott. Egyik kiemelkedő szervezője és kezdeményezője a Magyarországon
született Herzl Tivadar volt.1896-ban megírta Der Judenstaat (A Zsidó-Állam)
című, német nyelvű vázlatát, ami az egész világot bejárta és azóta is a
politikai cionizmus alapjaként tartják számon. Részben neki, részben a többi
tettre kész zsidónak köszönhetően 1897-ben megtartották az Első Cionista
Világkongresszust Bázelben, Svájcban. Herzl – sok más deklarálásán kívül –
ezekkel a szavakkal élt a talákozón: „Egy
nemzet vagyunk... Nem vagyunk mi sem amerikai, sem pedig orosz zsidók, csak
zsidók! (...) Néhány jelentéktelen folyóirat kivételével, a világ sajtója
egészében a mi kezünkben van...” A cionizmus célja tehát a történelmi,
ókori zsidó állam helyén újból létrejövő, zsidók által vezetett, önálló állam
megalapítása, valamint a diaszpórában élő zsidóság érdekeinek egységes
képviselete, amit a Brit Birodalom Külügyminisztériuma nyitottan fogadott és
támogatott, így a kezdet mindenképpen szerencsésnek bizonyult.
„Akkor visszahozza az Úr, a te Istened a te
foglyaidat, és könyörül rajtad, és visszahozván, összegyűjt majd téged minden
nép közül, akik közé oda szórt téged az Úr, a te Istened. Ha az
ég szélére volnál is taszítva, onnét is összegyűjt téged az Úr, a te Istened,
és onnét is felvesz téged; És elhoz téged az Úr, a te Istened a
földre, amelyet bírtak a te atyáid, és bírni fogod azt; és jól tesz veled, és
inkább megsokasít téged, mint a te atyáidat.” ( Mózes 5. könyve 30: 3-5) A
nyomorgattatás után felerősödött nép beteljesítette Isten igéjének következő
állomását, mint ahogy az előzőekkel is tette. A zsidók következő exodusa, az
alija (Aliyah), a kongresszust követően kezdődött meg. Több hullámban érkeztek
az akkori Palesztinába, aminek csupán a 10%-a volt lakott terület, ennek
ellenére a bevándorlások következtében az arabok szemében hirtelen nagyot nőtt
a kis föld és tiltakozni kezdtek a tömeges letelepedések ellen. A brit kormány 1939-ben
helyt adott nekik és korlátozta a bevándorlók számát.
A
már amúgy is feszültségtől izzó államban ez volt a csatát jelző trombitaszó: az
arab-izraeli konfliktus immár merényletekben és utcai összecsapásokban
mutatkozott meg. „Így szól az Úr Isten:
Mivelhogy ezt mondja az ellenség reátok: Haha! és: Az ősi magasságok a mi
örökségünk lőnek. Ennekokáért prófétálj, és mondjad: Ezt mondja
az Úr Isten: Azért, mert pusztítanak, és kívánnak titeket mindenfelől, hogy
legyetek öröksége a pogányok maradékának, és az emberek rágalmazó ajkára-nyelvére
kerültetek;” (Ezékiel könyve 36: 2-3) Sorsuk előre megírt. Mi sem
bizonyítja jobban, mint a palesztin, egyiptomi, jordániai és szíriai támadások,
amik viszont sikertelenek voltak, mert „Megszégyenülnek
és hátraszorulnak mindazok, akik gyűlölik a Siont.” (Zsoltárok könyve 129:
5) „Sion jogosság által váltatik meg, és
megtérői igazság által;” (Ézsaiás könyve 1:27) Így, 1948. május 14-én
kikiáltották a független Izrael államát. Ennek következményeképp kitört az első
arab-izraeli háború. 1949-ben Izrael csatlakozott az ENSZ-hez, amivel
kieszközölték a fegyverszünetet, felállítva egy ideiglenes határt, a zöld
vonalat – a fiatal állam terjeszkedése megkezdődött. „Megrettentek a bűnösök Sionban, félelem fogja el a gazokat: ki
lakhatik közülünk megemésztő tűzzel, ki lakhatik közülünk örök hőséggel?”
(Ézsaiás könyve 33: 14) A csatlakozást követően az izraeli arab lakosság 80%-a
elhagyta az országot.
A
közel-keletiek mégsem adták fel: kitört a második és a harmadik arab-izraeli
háború is, ám Izrael mindkét esetben helytállt, utóbbiban pedig az egész
térségre nagy változásokkal járó győzelmet szerzett. A negyedik arab támadás
teljesen váratlanul érte a zsidókat, de nem hagyták szó nélkül, mint ahogy az
ötödiket sem, ami egyben az első libanoni háború (1975), amiben
győzedelmeskedett. A 2008-as második libanoni háború még komolyabb fordulatokat
vett. Ugyan 34 nap alatt folyt le, de a zavargások azóta is tartanak.
Mindeközben
1978-ban Egyiptom, mint első arab állam ismerte el Izrael létrejöttét és
függetlenségét, példáját pedig 1994-ben Jordánia követte a békeszerződés
aláírásával. „És meghajolva hozzád mennek
a téged nyomorgatók fiai, és leborulnak lábad talpainál minden megútálóid, és
neveznek téged az Úr városának, Izráel Szentje Sionának.” (Ézsaiás könyve
60: 14)
„Halljátok meg az Úrnak szavát, ti pogányok,
és hirdessétek a messzevaló szigeteknek, és ezt mondjátok: Aki elszórta az
Izráelt, az gyűjti őt össze, és megőrzi, mint a pásztor a maga nyáját.” (Jeremiás
könyve 31: 10) Az egyre növekvő állam már 7 millió lakost számlál. Hiába akarja
a környezete elpusztítani, nem fogja, mert sokkal hatalmasabb annál, mintsem
hogy fogjon rajta a földi fegyver. Nem hagyhatjuk őket figyelmen kívül, mert bármit
is tesznek, a figyelem középpontjába kerülnek, az irántuk való érzelmeink pedig
a saját sorsunkat döntik el. A végső győzelem az övüké lesz, mert ahogy eddig
is így történt, a továbbiakban is az ige fog érvénybe lépni.
Lépjen érvénybe az Ige. Ámen. És adja Isten, hogy ők is elfogadják ezt az Igét.
VálaszTörlés